Vackra och antika byggnader, kyrkor och fontäner. En blandning av klassiskt och modernt. Jag talar om Italiens hjärta. Rom. Den eviga staden.

Resan började tidigt på fredagsmorgonen den 3 mars. Vi var sammanlagt 17 syrianer från Botkyrka som skulle tillbringa fyra dagar i Rom. Efter att ha anlänt till det fyrstjärniga hotellet med jacuzzi på rummen och lastat av bagaget, begav vi oss ut på Roms gator.

Hotellet som låg avlägset från stan, gjorde att vi fick ta oss in genom kommunala transportmedel. Detta eftersom hotellbussen som gratis skulle stå får transporten in till stan var fullproppad. Det var kanske inte den bästa starten på resan, men samtidigt var det en chans för oss att komma in i rutinerna. Skulle man komma med hotellbussen gällde det att vara först på plats. Det var först till kvarn som gällde, vilket för oss betydde att om någon i gruppen var på bussen så fanns det plats för alla.

Den första dagen var en ”lära känna Rom dag”. Vi gick och gick, med våra egna guider, trots att det var första gången de var på besök i Rom. Under vår långa promenad fick vi bland annat uppleva den berömda Fontana di Trevi, ett par antika kyrkor och Colosseum.

Dessutom får vi inte glömma vår mötesplats, Altare Della Patria i Piazza Venezia, eller rättare sagt ”vita huset”, problemet var bara att det fanns många vita hus i Rom.

Klockan var 19:00 och det var dags att åka tillbaka till hotellet med hotellbussen, var det tänkt. Först på plats var vi denna gång, men sedan gällde det också att hitta rätt buss, då man befann sig på bussterminalen. När vi till slut hade hittat rätt buss, var vi inte de första på plats längre. Det enda naturliga sättet att komma till hotellet var därför att ta en taxi. De följande dagarna fanns det alltid plats till oss på hotellbussen, även om det innebar att springa genom hela Rom på 10 minuter, bokstavligt talat. Att man skulle ha med sig bekväma skor visste vi från början, men att även de bästa skorna var förgäves för att förhindra värkande fötter var oväntat.

Dagarna gick och man började njuta av att äntligen befinna sig i en stad som man länge drömt om. Lördagen började med en tidig hotellfrukost som bestod av alla tänkbara läckerheter/godbitar som man gärna fikar till. Ingen bra start för magen direkt, men inte tackade vi nej till den himmelska hallon/blåbärspajen, som gav en härlig smak av sommarkänsla.

Dagen var ganska fri och man gick med den grupp som passade ens egna behov. Det kunde handla om allt möjligt, från shopping till historiska besök, eller också kunde man sätta sig på en sightseeing- buss och upptäcka staden lite bättre. När man blev hungrig kunde man alltid ta en bit pizza som såldes i små kiosker (korvkisoker). Pizzan, pastan och glassen var underbart goda. Maten kunde man inte klaga på, men priserna var lite högre än i Sverige och dessutom tog de betalt för service. Men jag måste påpeka att någon service i denna stad var svår att få, men möjlighetern ökade givetvis om du däremot hade en tjock plånbok.

Man märkte av den stora klasskillnaden mellan rika och fattiga, det var en skrämmande bild när man såg antalet tiggaren ute på gatorna. Vi måste nog ändå tacka de mörkhyade männen ute på gatorna som sålde fina solbrillor och väskor till bra pris, men så fort polisen kom försvann dessa män utan att man ännu hunnit reagera – det verkade vara en rutin hos dem.

– One euro… One euro… last price…roligt hade vi minsann genom hela resan. Vi var ett härligt gäng som hade någorlunda liknande humor. De bristande engelska kunskaperna sattes på prov och man började undra om vissa hade skolkat från engelska lektionerna. Det blev till slut en bra blandning av svenska, syrianska och engelska med en italiensk accent.

Vädret var på topp och en dag fick vi faktiskt njuta av 20 graders strålande sol. Söndagen var planerad för ett besök i Vatikanen och en chans att få träffa påven, även om det innebar ett möte ca 30 meter upp i luften, från ett litet fönster. Vissa fick dock nöja sig med att höra påvens röst, eftersom de tydligen tittat åt fel håll. Det var mäktigt att se så många människor samlade för att mottaga påvens välsignelse och predikan. Vi tog självklart plats och gjorde oss synliga med den stora röda mäktiga syrianska flaggan, som många ville fotografera. En lärorik rundtur i Vatikanen och S: t Peterskyrkan och sedan var det fritid fram till kvällen då en fotbollsmatch ägde rum på schemat. Roma vs Inter.

Över 57 000 åskådare, färger och bengaler från alla olika håll. Lite rädd blev man, eftersom det inte var något man hade upplevt tidigare. Det var liv och rörelse på hela arenan och man drogs in i röran och kände sig lite fanatisk själv. En Roma mössa gjorde susen. Att titta på fotbollsmatch i Rom är en upplevelse bara det.

Dagarna hade runnit iväg men innan hemfärd besökte vi kända ställen som spanska trappan, som byggdes under 1700 talet. Vi fönstershoppade i märkesaffärerna, för att nämna några: Gucci, Dior, Prada, Piazza Navona, där porträtt avbildades om så önskades. Vi hann även med att besöka Vatikanska museet och Sixtinska kapellet. Resan avrundades med lite fritid och shopping.

Slutet Gott Allting Gott.

Vi tackar främst Herren för denna fantastiska resa, SOKU-BOTKYRKA, SOKU-SVERIGE och det härliga gänget som var nere i Rom.

ARRIVERDERCI…

Kolla in fler bilder från resan SOKU-Botkyrka i S:t Petrus fotspår i Rom, mars 2006